Jak naprawić przebitą dętkę

przebita dętka

Zdarza się, że przez wiele miesięcy jeździmy w okolicy domu bez żadnych problemów, ale złośliwy los sprawia, że podczas dłuższej wycieczki złapiemy gumę na samym środku pola. Daleko od domu, a przecież trzeba jakoś wrócić. Jeśli tylko mamy ze sobą łatki do dętek lub jeszcze lepiej, samą dętkę, z jej wymianą i naprawą nie powinno być problemu, w końcu to nic trudnego.

Jakie akcesoria i narzędzia warto zabrać ze sobą na wycieczkę?

-pompkę (dopasowaną do odpowiedniego typu wentyla)
-zapasową dętkę lub łatki ekspresowe
-łyżki ułatwiające zdjęcie i nałożenie opony na obręcz koła

klej i łatki do dętek

Żeby wymienić dętkę, należy zdjąć koło. Na samym początku rozpinamy hamulec. Tyczy się to tylko hamulców typu V-brake i starych cantilever. Jeśli posiadamy hamulce tarczowy, nie musimy się tym przejmować. Jeśli wymieniamy dętkę na przednim kole, zdjęcie go z widelca nie jest problemem. Jeśli jednak złapaliśmy gumę na tylnym kole, musimy zdjąć łańcuch z kasety. Jeśli opona jest na tyle elastyczna by ją zdjąć ręcznie, bez użycia dodatkowych narzędzi, sprawa jest prosta.
W innych przypadkach warto zastosować tzw. "plastikowe łyżki", które działają jak dźwignia.

plastikowe łyżki do opon

Nie należy używać narzędzi, typu śrubokręt. Aby nie podziurawić jeszcze bardziej dętki i przy okazji opony!

Kolejnym krokiem jest wyjęcie dętki, co będzie możliwe jeśli wcześniej odkręcimy nakrętkę, która mocuje zawór. Później oponę przesuwamy w taki sposób, by zobaczyć czy taśma znajdująca się w środku przykrywa nyple. Jeśli krawędzie nypli wystają do wnętrza szprychy bądź są dość ostre – to właśnie one mogły spowodować przedziurawienie naszej dętki. Należy też zweryfikować czy w środku opony nie ma żadnego gwoździa, drutu, kolca itp. jeśli jest – trzeba go usunąć.

Następnie pora przejść do dokładnego zlokalizowania miejsca usterki. Tutaj potrzebna jest pompka, ponieważ najprostszym sposobem na znalezienie dziury jest napompowanie dętki i znalezienie punktu, w którym powietrze z niej ulatuje. W tym celu powinniśmy przy sobie wozić m.in. pompkę, która jest dopasowana do zaworów dętek. Znakomitym rozwiązaniem są teleskopowe pompki z uniwersalnymi końcówkami, ponieważ ich waga jest stosunkowo mała i łatwo je schować w plecaku czy w sakwie.

Jeśli zdecydowaliśmy się naprawić dętkę na miejscu, po wyjęciu z koła należy ją napompować w celu zlokalizowania przebicia. Przebicie można zlokalizować wsłuchując się w uciekające powietrze, lub wkładając dętkę do wody.

Po znalezieniu nieszczelności należy lekko przetrzeć miejsce papierem ściernym lub przynajmniej suchą szmatką. W zależności od tego, jakie łatki posiadamy, należy je nakleić i odczekać kilka minut na związanie kleju.

pozostawienie kleju

Naprawioną lub nową dętkę wkładamy do opony zaczynając od umieszczenia zaworu w otworze obręczy. Następnie zakładamy oponę na obręcze wciskając jej krawędź między ścianki obręczy. Uważajmy przy tym, aby opona nie zawinęła się w środku. Aby tego uniknąć można lekko napompować dętkę. Po założeniu opony napompuj dętkę do odpowiedniego ciśnienia.